Uit het boek "Leo Schatz - Kleur heeft een mens getekend" - Stichting Leo Schatz - ISBN 90 - 9016620-3 - uit een interview door Tom Rooduijn: "Schatz vindt dat in de huidige tijd kunst en vernieuwing vrijwel synoniem zijn. 'Critici, kunsthistorici en de opgeklopte hegemonie van museumdirecteuren, vaak nog onder druk van de internationale kunstmaffia, bepalen dat het gaat om de vernieuwing van de kunst. Zoals in Amerika pak weg vijf jonge kunstenaars door schatrijke kunsthandelaren financieel worden gesteund, en er daar altijd wel een uitrolt die slaagt. Die wordt dan zodanig gepusht, dat mensen niet meer aan hem ontkomen'.
Hij betwijfelt of je in zo'n ontstaansfase al kan bepalen of het vernieuwende kunst betreft. 'Vaak wordt gedacht dat iets dat anders is dan wat in zwang was, daardoor vernieuwend is. Meestal houdt het niets anders in dan die verandering zèlf: niet meer dan het woordje anders'."

en:

"Hij noemt zich nadrukkelijk kunstschilder, zo staat het ook in het telefoonboek, en niet 'kunstenaar'.' 'Kunstenaar' is geen beroep', aldus Schatz. 'Iemand die een kunstberoep heeft, beoefent een vak. Net als een componist of dichter, werkt de kunstenaar met materiaal. Natuurlijk gaat het niet alleen om het vak zelf. Maar als je je wagen niet kunt besturen, bereik je nooit het beoogde doel. Mijn drijfveer om te schildere, is willen creëren. Dat is voor mij een zekere verslaving. Soms leidt het tot een waarde die bij anderen een herkenning of ontroering teweeg brengt. Misschien mag je dan over kunst spreken'."

 

Matisse in "Matisse" door Gilles Néret, uitgevenrij Taschen: "Kritiek hebben is gemakkelijk! Critici zijn gemankeerde schilders: ze zien de fouten, maar kunnen ze niet verhelpen".

Uit het boek Jules Pascin 1885 - 1930 door Alexandre Dupouy (Parkstone ISBN 978-1-78310-019-4): "The boy's first erotic awakening occured when he accompanied his aunts to the Turkish baths, where he discovered multitudes of lounging bodies that intrigued and fascinated him. Another seminal experience was his exchange with a young maid: her portrait for an inquisitive look at the treasures hidden beneath het skirts".

Onlangs de prachtige expositie "Ploos van Amstel 90 jaar" in Kunstzaal Van Heijningen in het Noordeinde bezocht en daar ook het nieuwe boek "Ploos van Amstel - naast de avant-garde" (Waanders Uitgeverij, Zwolle) gekocht, met daarin  naast uiteraard werk van Ploos van Amstel lijvige intervieuws door Jan van Adrichem. Een ankedote van Ploos van Amstel over het lesgeven in Middelharnis: "Ik herinner me dat ik een lesje gaf tussendoor over prehistorische schilderkunst van 15.000 voor Christus, Altamira en zo, en de week daarop kwam er een meisje bij me langs, dat zei: "Wat u vorige keer gezegd heeft, kan helemaal niet, want ik heb er met de dominee over gehad en 15.000 voor Christus bestond de wereld nog niet eens".

Er zijn maar weinig kunstenaars die van hun kunst kunnen leven. En in het verleden zijn er ook heel wat geweest die dat probleem hadden. Maar wel eens nagedacht hoeveel experts aan al die kunstenaars nu een goed en soms heel dik belegde boterham verdienen? Kijk maar eens in de boekenwinkel bij de afdeling kunst.